Zbliża się koniec roku szkolnego, ale to nie koniec przygód – zapraszamy Cię do udziału w wyjątkowym wyzwaniu:
„Czerwiec Zmysłów” – miesiąc czytania wszystkimi zmysłami!
W każdy tydzień czerwca skupimy się na innym zmyśle i odkryjemy, jak literatura potrafi pobudzać wyobraźnię i emocje. Czekają na Ciebie książki pełne zapachów, smaków, dźwięków i obrazów, które zapadną Ci w pamięć.
Twoim zadaniem będzie:
✅ Wybrać minimum jedną książkę z tygodniowej listy
✅ Przeczytać fragment lub całość
Nie musisz być mistrzem literatury – wystarczy, że chcesz poczuć książkę inaczej niż zwykle. To Ty decydujesz, które zmysły włączysz!
Startujemy już 1 czerwca!
Książki znajdziesz w naszej bibliotece szkolnej – przyjdź, wypożycz, poczytaj i… poczuj literaturę!
– WZROK
Zobacz literaturę oczami bohaterów
„Frankenstein” to książka, która pełna jest obrazów niepokojących i dziwacznych, szczególnie związanych z tworzeniem potwora przez Victora Frankensteina. Obrazy szaleństwa, ciemności oraz wytworzonych przez naukę żywych ciał, pełnią kluczową rolę w pobudzaniu wzroku i wywoływaniu niepokoju.
Zadanie: Zastanów się, która scena według Ciebie jest najbardziej „wizualna” – którą łatwo zobaczyć oczami wyobraźni.
-SŁUCH
Wsłuchaj się w głosy bohaterów i narracji
„Balladyna” – Juliusz Słowacki
„Balladyna” to dramat, który w dużej mierze koncentruje się na zmysłach i percepcji w kontekście psychologicznym i metafizycznym. Zmysł słuchu pojawia się w tej tragedii, zwłaszcza w scenach, w których postacie są pod wpływem emocji lub gdy natura (np. wiatr, dźwięki lasu) wywołuje określony nastrój.
„Folwark zwierzęcy” – George Orwell
zmysł słuchu może być rozumiany tu w kontekście komunikacji, w szczególności w relacjach między zwierzętami oraz między zwierzętami a ludźmi.
„Kamienie na szaniec” – Aleksander Kamiński
W czasie wojny i działań konspiracyjnych zmysł słuchu staje się niezwykle ważny, ponieważ każdy dźwięk może oznaczać zagrożenie. Słuch bohaterów jest wrażliwy na wszelkie odgłosy, które mogą świadczyć o zbliżającym się niebezpieczeństwie (np. kroki żandarma, stukot samochodów niemieckich patrolów).
– ZAPACH
Poczuj zapach wspomnień i miejsc
„Pachnidło” – Patrick Süskind
Powieść opowiada o obsesji na punkcie zapachów i ich mocy oddziaływania na ludzkie życie. Zmysł węchu jest głównym motywem tej historii.
„Nos” – Nikołaj Gogol
– Absurdalna nowela, w której zmysł węchu pojawia się w tle, ale sam nos staje się bohaterem.
„Pani Bovary” – Gustave Flaubert
– Flaubert tworzy zmysłowe obrazy, w których zapachy (szczególnie w kontekście wiejskiego życia i miłosnych namiętności) są niezwykle wyraziste. Opis wsi i codziennych czynności wprowadza silne wrażenie zmysłowości.
Zadanie: Zastanów się, jakie zapachy kojarzą Ci się z przeczytaną książką.
– DOTYK
Dotknij emocji i przedmiotów w literaturze
Książki:
„Wielki Gatsby” – F. Scott Fitzgerald
– Chociaż w tej powieści głównym motywem jest miłość i obsesja, Fitzgerald używa zmysłów, aby wzmocnić atmosferę luksusu, przyjemności, a także niepokoju. Często dotyk pojawia się w opisach romantycznych interakcji między bohaterami.
„Zbrodnia i kara” – Fiodor Dostojewski
– Książka, w której dotyk jest w dużej mierze symboliczny: dotyk psychiczny, dotyk winy, a także fizyczne zmiany bohatera pod wpływem jego decyzji.
„Rok 1984” – George Orwell
Zmysł dotyku ma tu ogromne znaczenie w kontekście opresji, kontroli nad jednostką oraz mechanizmów zniewolenia. W dystopijnym świecie Oceanii, dotyk staje się symbolem dehumanizacji i brutalności władzy.
„Proces” – Franz Kafka
W Procesie zmysł dotyku jest ściśle związany z niepewnością, obcością oraz fizycznym i psychicznym rozkładem. Kiedy mówimy o dotyku w tej powieści, możemy analizować go z perspektywy przeróżnych doświadczeń bohatera, Józefa K., który czuje się stale dotykany przez niewidzialne siły, choć nie rozumie, co te siły reprezentują.
Zadanie: Wyobraź sobie scenę inspirowaną książką, w której kluczową rolę odgrywa dotyk – fizyczny lub emocjonalny.
– SMAK
Smakuj słowa i opisy kulinarne
Książki:
„Harry Potter i przeklęte dziecko” – J.K. Rowling
Zmysł smaku ma mniej wyraźną rolę, ale pojawiają się elementy magii i słodyczy, które przypominają o fantastycznym świecie. Smaki mogą być zaskakujące i pełne niespodzianek, co odzwierciedla atmosferę tajemniczości i nieoczekiwanych zwrotów akcji.
„Sto lat samotności” – Gabriel García Márquez
W „Stu latach samotności” smak odgrywa dużą rolę w kreowaniu codziennego życia bohaterów, a także w wyrażaniu magii, uczuć i tradycji. Potrawy są nie tylko czymś do jedzenia, ale także nośnikami emocji, magii i kultury, które budują świat powieści.
„Duma i uprzedzenie” – Jane Austen
W „Dumie i uprzedzeniu” zmysł smaku ma znaczenie społeczne i emocjonalne. Jedzenie, choć w tej książce często jest tłem dla interakcji międzyludzkich, symbolizuje różnice klasowe, zmieniające się relacje i emocje bohaterów, a także odzwierciedla subtelne napięcia, które towarzyszą głównym postaciom.
BONUS: Wszystkie zmysły naraz
„Don Kichot” – Miguel de Cervantes
– Ta książka łączy w sobie wszystkie zmysły, prowadząc czytelnika przez wyboistą drogę przygód. Opisy krajobrazów, postaci, zapachów i dźwięków z czasów średniowiecza sprawiają, że „Don Kichot” jest prawdziwą ucztą literacką.
Gotowy? Twoje zmysły już czekają.
Dołącz do Czerwca Zmysłów – czytaj jak nigdy dotąd!